Verrassende Museumboerderij

Het Streek- en landbouwmuseum Goemanszorg is sinds 1996 gevestigd in een oude boerderij aan de Molenweg in Dreischor. Eigenaar was sinds 1993 Goemanszorg Beheer, opgericht op initiatief van de Stichting Streek- en Landbouwmuseum Schouwen-Duiveland, de Vereniging Stad & Lande van Schouwen-Duiveland en de toenmalige gemeente Brouwershaven en had als doel de instandhouding van de voormalige boerderij Goemanszorg. De Stichting Goemanszorg Beheer is in 2015 gefuseerd met de Stichting Monumenten Schouwen-Duiveland. De naam Goemans is ontleend aan de familie van de vroegere eigenaars en bewoners.

De Stichting Monumenten Schouwen-Duiveland werd in 2015 eigenaar van de voormalige boerderij uit de achttiende eeuw met de in 1906 vernieuwde schuur. Door de overname van dit tot museum getransformeerde rijksmonument is de continuïteit van het onderhoud gewaarborgd. Het was het derde museumgebouw dat de Stichting Monumenten in eigendom verkreeg. De Stads- en Commerciewerf aan de Vissersdijk in Zierikzee en de gebouwen van Brusea in Bruinisse gingen hier aan vooraf.

Bezoekadres

Dreischor

Bouwjaar

1920

Oorsprong

Boerderij

Functie

Museum

Plaats

Dreischor

Bouwstijl

n.v.t.

Bijzonderheid

Streekproducten

Jaar aankoop

Bezoekinformatie

4315 CE Dreischor

dinsdag t/m zondag (apr. – nov.)
11.00 tot 17.00 uur

entree museum: € 6,00
kinderen 6 t/m 12 jaar : € 3,00
kinderen 0 t/m 5 jaar: gratis
museumkaarthouders: gratis

groepen vanaf 15 personen: € 5,00

groepen kinderen t/m 12 jaar: € 2,00

Monument in beeld

Aan de rand van Dreischor ligt Museumboerderij Goemanszorg. Vanaf hier wandel je zo naar de kerk, struin je door de kleine straatjes of sta je binnen enkele minuten in de weidse polder. Overal waar je kijkt word je omgeven door bijzondere plekken. Museumboerderij Goemanszorg is een must voor je bezoek aan Schouwen-Duiveland en heeft voldoende gratis parkeergelegenheid. Mogen we je verwelkomen?

Authentiek woonhuis

Naast de grote expositieschuur heeft Museumboerderij Goemanszorg ook een compleet ingerichte boerenwoning. Deze woning is ingericht in de sfeer van begin 1900. Zo vind je hier een deftige woonkamer, een authentieke kelder met weckpotten, een verrassende bedstede, een knusse keuken en een originele opkamer.

Expositie- en vlasschuur

In de grote expositieschuur worden wisselexposities gehouden. In het museum wordt aandacht besteed aan de hoofdthema’s van het museum, met als rode draad de geschiedenis van de landbouw. In “de vlasschuur” staan de werktuigen die nodig waren voor het verwerken van het vlas. Dreischor was tot in het derde kwart van de twintigste eeuw bij uitstek het dorp op Schouwen-Duiveland waar vlas werd geteeld en verwerkt.

Rondom de boerderij

Vroeger was de boerderij volledig zelfvoorzienend. Het terrein met daarop alle gebouwen was volledig functioneel. Nog steeds vind je de restanten op het erf van Museumboerderij Goemanszorg. Denk bijvoorbeeld aan de oude smidse, een vlasschuur en een wagenhuis met de boerenkarren en koetsen. Hoge nood? Op het erf vind je ook een buiten-wc, ook wel de plee genoemd.