Expositieruimte moderne kunst

tekst: bewaerschole.nl

Het karakteristieke gebouw aan de Weststraat in Haamstede werd in 1873/1874 gebouwd als bewaarschool (de vroegere kleuterschool). Het Burgerlijk Armbestuur gaf opdracht voor de bouw. Tachtig peuters en kleuters meldden zich aan. Het aantal was later rond zestig en vijftig, verdeeld over de twee lokalen die het gebouw toen kende. De hoofdonderwijzeres werd bijgestaan door twee helpsters. Tot 1956 gingen hier honderden kleuters uit Burgh en Haamstede naar school. Vier jaar eerder was de school eigendom geworden van de gemeente Haamstede. Daarna werd het een gymlokaal, repetitielokaal van de fanfare, postkantoor en, na een restauratie van het pand, in 1978 mortuarium.

Sinds 1982 is de Bewaerschole expositieruimte met tentoonstellingen op (inter-) nationaal niveau. Hierbij wordt aandacht besteed aan reflectie en verbeelding. Ook het maatschappelijk debat wordt graag aangegaan.

Stichting Monumenten Schouwen-Duiveland beheert het gebouw sinds 2019. Door een financiële tegemoetkoming van de stichting is in 2021 de verouderde aanbouw gerenoveerd, evenals de keuken en pantry. Door deze verbouwing is een (kleine) tweede expositieruimte ontstaan.

Bezoekadres

Burgh-Haamstede