Maritieme Historie Zierikzee

Vele eeuwen lang was Zierikzee de thuishaven van koopvaardij- en vissersschepen, die de Europese wateren bevoeren. Daaraan herinnert de Museumhaven Zeeland, die is gevestigd in de Oude Haven van Zierikzee. In dit buitenmuseum ligt een aantal scheepstypes waarmee in vroeger tijden werd gevaren in de Zeeuwse Delta. Net buiten de Zuidhavenpoort ligt de scheepsrestauratiewerf van het museum, genaamd ‘Stads- en Commerciewerf’. Deze naam verwijst naar de scheepswerf die hier lag. In deze Stads- en Commerciewerf worden authentieke schepen gerepareerd en gerestaureerd. Dat gebeurt door tientallen vrijwilligers.

De werf is dagelijks toegankelijk voor zowel individuele bezoekers als groepen en is de moeite van een bezoek waard. In het gebouw is een loopbrug aangebracht, die bereikbaar is via een stalen trap. De bezoekers kunnen daardoor de werkzaamheden aan de monumentale schepen van bovenaf bekijken. De vrijwilligers kunnen intussen normaal doorwerken. De Stads- en Commerciewerf heeft ook een museale functie. Aan de hand van foto’s, films, tekeningen en tal van voorwerpen wordt uitleg gegeven over de restauratie. Eén van de paradepaardjes in de nog maar korte historie van deze scheepswerf betrof de restauratie van de ARM 17, de Arnemuiden 17. Het is de oudst bewaard gebleven Zeeuwse hoogaars: uit 1878. Medio 2006 is dit schip in oude glorie gerestaureerd na jaren noeste arbeid.

Bezoekadres

4301 ND Zierikzee

Dinsdag – Zaterdag
13.00 – 16.30 uur
seizoensopening zaterdag 23 april t/m oktober.

Zondag & Maandag
GESLOTEN

Monument in beeld

Na een verbouwing van ruim een jaar werd de nieuwe scheepsrestauratie- en reparatiewerkplaats op Open Monumentendag in september 2004 officieel in gebruik genomen. De Stichting Monumenten Schouwen-Duiveland maakte het mogelijk dat de Museumhaven Zierikzee deze bijzondere werf in gebruik kon nemen. Zierikzee heeft er zo een attractie van allure bij.

Scheepswerf

In 2004 gingen de opslagloodsen van de Zierikzeesche houthandel over in handen van de Stichting Museumhaven. De oude houten gebouwen stonden op dat moment al jaren leeg en waren in slechte staat. In opdracht van de Stichting Monumenten Schouwen-Duiveland werd een grootscheepse restauratie uitgevoerd. De loodsen zijn omgevormd tot een heuse timmer- en machinewerkplaats, waarbij de authentieke aanblik bewaard is gebleven. Het westelijk deel ervan kreeg een nieuwe bestemming als restaurant De Werf.

Museumhaven

De Museumhaven Zeeland bestaat uit twee locaties. In de levendige Oude Haven in het centrum van de stad vind je de vloot met historische schepen. Als de schepen van het museum niet varen, kun je ze bezoeken. Laat je rondleiden door onze ervaren gidsen. Je staat ongetwijfeld versteld van de technieken en het vernuft dat werd gebruikt bij het varen van deze oude schepen.

Scheepsbouw

Zierikzee bezat vanaf de middeleeuwen scheepswerven, een traditie die voortduurde tot het begin van de twintigste eeuw. De vrijwilligers van de Stads- en Commerciewerf weten alles over oude scheepsbouwtechnieken en vertellen je tijdens een rondleiding uitgebreid over onze collectie scheepsbouwmotoren, oude gereedschappen en de scheepsbouwtechnieken die daarbij horen.