De smid van Ellemeet

Het is bijzonder te zien hoe een hoefsmid imposante paarden met een gewicht tussen de 750 en 1.000 kilo van nieuwe hoefijzers voorziet. De Stichting Monumenten vindt dat deze kennis en vaardigheden en bijbehorende werktuigen niet verloren mogen gaan.

Dat is dan ook de reden waarom de Stichting Monumenten Schouwen-Duiveland de travalje in Ellemeet van de gemeente heeft gekocht. Het is de vijfde in rij. De hoefstal wordt, net zoals de andere travaljes, door de stichting onderhouden en in goede staat gehouden.

Open Monumentendag
Tijdens iedere Open Monumentendag zorgt de Stichting Monumenten ervoor dat er paarden worden beslagen in de travaljes die de stichting beheert. Het gehamer en gevijl en de pregnante geur van het hoorn van de hoef dat schroeit onder het hete ijzer trekt altijd veel bekijks.

Ring
Noordgouwe