De smid van Serooskerke

Serooskerke kende al een smederij sinds het eind van de 18e eeuw. De laatste smid van het dorp, Marinus Polderman, was er smid van 1928 tot 1974. Op 21-jarige leeftijd nam hij de smederij over van Jacob Jan Pieterse. Polderman stond bekend als een goede vuursmid. Naast zijn werk als smid verrichtte hij veel elektriciteitswerk.

Het leven van Marinus Polderman ging echter niet over rozen. Het gebruik van trekpaarden liep door de mechanisatie van de landbouw aanzienlijk terug en veel travaljes verdwenen langzaamaan uit het straatbeeld. Zo ook die van Serooskerke.

De travalje die nu in Serooskerke staat, is een exacte kopie van de travalje in Noordgouwe. Op 14 maart 2014 werd de nieuwe travalje onthuld en in gebruik genomen.

Open Monumentendag
Tijdens iedere Open Monumentendag zorgt de Stichting Monumenten ervoor dat er paarden worden beslagen in de travaljes die de stichting beheert.

Dorpsplein
Serooskerke